Een nieuwe uitdaging gevonden? Dat betekent een nieuw contract.

nieuw contract

Je hebt een nieuwe baan gevonden en kan niet wachten om te beginnen en te laten zien wat jij allemaal kan betekenen voor dit bedrijf.

Na een tijdelijk contract bij je vorige werkgever heb je nu te maken met een nieuw arbeidscontract. Een nieuwe werkgever betekent een nieuw arbeidscontract.

Waar moet je op letten bij het tekenen van jouw contract?

Wij hebben enkele belangrijke zaken voor jou op een rijtje gezet:

Hier 5 dingen waar je zeker op moet letten bij het tekenen van een nieuw contract:

1. Opzegtermijn

Uiteraard is de opzegtermijn van belang. Vaak gaat het om 1 of 2 maanden. Er zijn ook contracten die tussentijds niet opzegbaar zijn. Dit kan problemen opleveren. Mocht de job na 2 of 3 maanden toch niks voor je zijn, maar je hebt een contract van 7 maanden dan heb je een probleem en moet je met tegenzin nog 4 maanden werken. Bekijk dit dus goed! Ook komt vaak een opzegtermijn van 2 maanden voor. Hou dit goed in de gaten. Twijfel je over de baan? Dan kan een opzegtermijn van 2 maanden erg nadelig zijn.

2. Proeftijd

Uiteraard heb je een proeftijd. Tijdens een proeftijd kun je zonder een reden op te geven en zonder tussenkomst van een rechter je contract beëindigen. Dit geldt ook voor je werkgever. Mocht jij nou niet functioneren dan kan een werkgever zo van jou af. De proeftijd kan maximaal 2 maanden duren. De proeftijd is eigenlijk een soort kennismakingsperiode.

Bij een tijdelijk arbeidscontract van meer dan 6 maanden, maar een contract korter dan 2 jaar krijg je een proeftijd van 1 maand. Bij een vast dienstverband of een tijdelijk arbeidscontract van 2 jaar of langer krijg je een proeftijd van maximaal 2 maanden. Let hier dus goed op bij het tekenen van je contract.

3. Mondelinge afspraken

Tijdens het sollicitatiegesprek worden vaak mondeling afspraken gemaakt. Denk dan aan secundaire arbeidsvoorwaarden, aan prestatiebeloning, maar ook aam een vervoersmiddel, een laptop van de zaak, sport en ontspanning etc.

Het is belangrijk dat deze mondelinge afspraken duidelijk worden vastgelegd zodat je hierop altijd kan terugkomen.

4. Functieomschrijving

Dit klinkt heel logisch. Meestal weet je goed wat je functie inhoudt en is dit duidelijk besproken in de sollicitatie procedure, maar het kan toch handig zijn als dit duidelijk is vastgelegd en omgeschreven in jouw contract als blijkt dat je andere taken krijgt die niet in de sollicitatieprocedure zijn besproken. Je kan bijvoorbeeld in de zorg werkzaam zijn als casemanager/begeleider, maar ook ineens ADL werkzaamheden erbij moeten doen. Dit staat bijvoorbeeld niet in je contract. Ga je het dan toch doen? Hoe flexibel ben jij? Zorg dat alles duidelijk is vastgelegd. Dit voorkomt conflicten. 

5. Studiekosten

Misschien heb jij wel afgesproken dat je trainingen of cursussen gaat doen op kosten van de werkgever. Dit hoort dan in je contract te zijn opgenomen. Het is belangrijk dat je weet wie er opdraait voor de kosten. Er kan bijvoorbeeld in je contract staan dat als je binnen een bepaalde periode stopt met je baan, je de studiekosten moet terugbetalen. Belangrijk om te weten toch?

Nogmaals: gefeliciteerd met je nieuwe contract en ga ervoor!

Image source: Unsplash

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here