Ondernemen in de media. Maar hoe?

ondernemen in de media

Ondernemen in de media? iets voor jou.

Of wil jij liever een werknemer in de media wereld zijn? Op Carriere Tijd helpen we zowel werknemers als mensen die graag zelf willen ondernemen op weg.

Wij op Carriere Tijd helpen ook jonge ondernemers ook op weg. Dit mogen andere “grote” media ook wel wat meer doen. Veel jonge ondernemers met goede ideeën worden door onder andere gemeentes aan hun lot overgelaten (onder andere uit verhalen en eigen ervaring). Zoveel creatief talent, maar geen hulp of handvatten? Ja begin maar gewoon onderaan en werk voor een baas. Doe niet te moeilijk. Je hebt toch helemaal geen media achtergrond? Ja dus, je kan jezelf alles aanleren toch? Een andere mentaliteit is waar veel jonge ondernemers tegen aanlopen. Bij veel instanties werken “oudere mensen” die niet bekendheid zijn met de mogelijkheden die het internet biedt.

Sommige mensen zijn gewoon niet geschikt om voor een baas te werken of kunnen niet tegen een 9 tot 5 baan. Ze zijn bijvoorbeeld meer een nachtmens of ze zijn gewoon te eigenwijs en slimmer dan de baas.

Vandaar Carriere Tijd: tips en meer voor jouw carrière. Of dat nou in loondienst is of als ondernemer. We helpen beiden met tips, tools en meer. Wat iedereen verdient het om te doen wat hij of zij graag wil en dus ook te ondernemen.

Hier enkele tips voor jou:

1.Kom met een goed idee

Kom met een origineel en goed idee. Ben jij goed met videografie? Ben je eigen videografie bedrijf. Ben jij goed in schrijven? Start je eigen online magazine. In tijden is het beter om online te beginnen. Of wil jij liever gewoon als freelance journalist aan de slag? Zorg dat je een goed plan hebt. Bijvoorbeeld een blog waarop mensen jouw schrijfstijl kunnen zien. Hoe ga je aan klanten komen? Hoe ga jij je bedrijf promoten? Allemaal dingen om over na te denken.

2. Marketingplan

Zoals hierboven al beschreven kom met een marketingplan. Hoe ga je aan klanten komen? Hoe gaan mensen jouw bedrijf vinden? Tegenwoordig kan je goed gevonden worden op Google als mensen bijvoorbeeld Googlen naar een freelance journalist of videograaf. Je hebt een website nodig, een SEO expert die ervoor zorgt dat jouw bedrijf gevonden wordt in Google. Zorg dat je aanwezig bent op social media. Misschien ben jij al een celebrity of influencer en wil je graag ondernemen in de media wereld. Je hebt dan al mooi je bekendheid en dit kan je helpen om klanten te vinden of bijvoorbeeld groot te worden met een online magazine. Denk dan aan Wendy van Dijk en Chantal Janzen. Ze hebben beiden een magazine. Als je de naam al hebt is het natuurlijk makkelijker. Begin je vanaf 0? Zoals wij eigenlijk..dan is het wel moeilijker. Moeilijk, maar niet onmogelijk. Hou vooral vol en kom gewoon met een goed plan. Je kan ook een oproep plaatsen op LinkedIn en zo een businesspartner zoeken of je aanmelden op platformen zoals Youngcreators.

3.Verdienmodel

Hoe ga jij geld verdienen met jouw online magazine of jouw media bedrijf? Wat ga je vragen aan klanten? Stel een uurtarief vast en verdien je in prijzen en offertes of verdiep je in verdienmodellen voor jouw online website/blog of online magazine.

Meer weten over verdienmodellen voor online blogs/magazines? Lees dit dan eens.

Succes met jouw media business. Geloof in jezelf en lees veel artikelen en blogs. Zelf-ontwikkeling: het is trending! Wacht niet af. Reken niet op andere instanties of mensen, maar ga er zelf voor.

Ondernemen in de media? Gewoon doen!

Bron: Eigen leven, Beeld: Unsplash

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here