Thursday, June 12, 2025
HomeWerkZakelijk vloggen voor beginners. Lees gauw verder!

Zakelijk vloggen voor beginners. Lees gauw verder!

-

Zakelijk vloggen is Deze vorm van videomarketing is een must als je je authenticiteit goed wil overbrengen en een echte connectie wilt maken met jouw doelgroep. Vloggen lijkt misschien simpel, maar het is meer dan alleen je camera aanzetten en gaan. Zakelijk vloggen, als onderdeel van je online marketingstrategie, vergt kennis en tijd.

Wat is zakelijk vloggen nou eigenlijk precies?

Zakelijk vloggen is het maken en delen van videoblogs met een professioneel doel, gericht op het promoten van een bedrijf, product, dienst of expertise. Het is een effectieve manier om persoonlijk contact te maken met een doelgroep en vertrouwen op te bouwen. In zakelijke vlogs geeft men bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen, deelt men kennis of vertelt men verhalen die aansluiten bij de bedrijfsvisie. Door de combinatie van beeld en geluid komt de boodschap krachtig over. Zakelijk vloggen vergroot de zichtbaarheid online, versterkt de merkidentiteit en draagt bij aan klantbinding en thought leadership binnen een specifieke branche.

Hier enkele tips voor beginners:

1: Schrijf een script

De voorbereiding is erg belangrijk. Je kan niet zomaar ergens beginnen, je moet iets op papier hebben. Om zeker te zijn dat je de kernboodschap goed overbrengt, is het goed om te werken met een script. Hierin bepaal je wat je wilt vertellen en welke shots je nodig hebt om jouw verhaal te versterken. Houd altijd het doel en de doelgroep in je achterhoofd. Pas dan maak je echt een resultaatgerichte vlog.

2: Kies één duidelijke boodschap

Kies altijd voor één duidelijke boodschap in je vlog. Zo houd je het voor de kijker makkelijk. Als een kijker de rode draad van jouw verhaal verliest, is de kans groot dat hij jouw video niet afkijkt. Geef een duidelijke boodschap af, niet teveel van alles door elkaar.

3: Kijk in de lens

Het is heel verleidelijk om naar jezelf te kijken op het schermpje, maar als we je één gouden tip mogen geven: doe dit niet. Het is namelijk belangrijk dat je een goede verbinding houdt met je doelgroep. Dit doe je onder andere door in de cameralens te kijken. Op die manier kijk je de kijker recht in de ogen aan en houd je de kijker vast.

4: Kijk bij een interview elkaar aan

Heb je wel eens een interview online voorbij zien komen, waarbij beide personen in de camera kijken in plaats van naar elkaar? Wij wel. En dat ziet er heel gek uit. Je bent tenslotte met elkaar in gesprek en niet met de camera. Kijk daarom bij het interviewen de persoon die je interviewt aan. Het is belangrijk dat je een open houding aanneemt t.o.v. de camera, zodat de kijker wel het gevoel heeft dat hij betrokken wordt bij het gesprek.

5. Maak sfeershots

Sfeershots kunnen jouw verhaal goed ondersteunen. Ga daarom altijd op zoek naar de juiste beelden die jouw vlog kunnen versterken. Je kunt hier van te voren in het script al over nadenken, maar probeer ook creatief te zijn tijdens het filmen van jouw vlog. Hoe kan je een verhaal vanaf meerdere kanten vastleggen op beeld

6: Ga voor het maximale resultaat

Ga voor een goede camera, maar vergeet ook het licht niet. Als iets flink overbelicht of onderbelicht is, kun je dit namelijk ook moeilijk aanpassen in de edit. Het beste licht is daglicht. Zorg ervoor dat het licht goed op je gezicht valt.

En dan: je wilt dat iedereen de vlog gaat zien!

Je hebt je vlog gemaakt, maar waar ga je deze verspreiden? Natuurlijk zijn de social media kanalen onmisbaar, maar denk ook eens aan een online nieuwsbrief bijvoorbeeld. Je wilt dat zoveel mogelijk klanten en mensen de vlog zien.

admin
admin
me, myself and I.

Related articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay Connected

0FansLike
0FollowersFollow
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

Latest posts