De 6 voordelen van debiteurenbeheer software

Als ondernemer beheer je vaak veel facturen en betalingen op hetzelfde moment. Tijdens drukke momenten kan het uitdagend zijn om dan gestructureerd te blijven werken. Debiteuren software helpt je om hier grip op te houden. Ontdek in deze blog hoe deze software jouw debiteurenadministratie vereenvoudigt en verbetert. 

Voordeel 1: betere cashflow

Een snellere betaling van facturen leidt tot een betere cashflow. Toch komt het voor dat klanten niet of te laat betalen. Bel of mail jij deze klanten nog handmatig? Met de juiste software automatiseer je het verzenden van betalingsherinneringen. Je klanten ontvangen hierdoor op tijd een herinnering over hun openstaande facturen. Je bespaart hierdoor veel tijd en vergroot tegelijkertijd de kans dat klanten op tijd betalen.  

Voordeel 2: realtime-inzicht

Met debiteurenbeheer software krijg je realtime-inzicht in je financiële situatie. Je hebt een duidelijk overzicht van uitstaande facturen en ziet eenvoudig hoelang deze al open staan. Je vergroot hiermee je controle en merkt eventuele risico’s ook sneller op. Dit maakt proactief actie ondernemen eenvoudiger.

Voordeel 3: krijg sneller betaald

Hoe fijn zou het zijn als er minder tijd zit tussen het versturen of delen van je product of dienst en de betaling? Slimme software voor debiteurenbeheer doet exact dat. Bijvoorbeeld door het toevoegen van betaallinks in de communicatie naar je klanten. Hiermee kan jouw klant zelf een gewenste betaalmethode kiezen en meteen betalen.   

Voordeel 4: goede klantrelaties 

Wanneer je facturen handmatig verwerkt, zit een ongeluk in een klein hoekje. Denk bijvoorbeeld aan het vergeten van een factuur of het verkeerd berekenen van bedragen. Is je debiteurenadministratie geautomatiseerd? Dan voorkom je deze onnodige fouten. Ook is het eenvoudiger om met geautomatiseerd debiteurenbeheer een betalingsregeling aan te bieden. Je geeft hiermee klanten die het financieel even moeilijk hebben een klantvriendelijke oplossing.    

Voordeel 5: persoonlijke communicatie

Een vaste klant die normaal gesproken altijd op tijd betaalt, benader je graag eerst op een vriendelijke manier. Debiteurenbeheer software bepaalt op basis van historisch betaalgedrag welk herinneringsprofiel en communicatiescenario het beste past bij een bepaalde klant. Zo stuur je bijvoorbeeld een vriendelijk bericht naar de ene klant en een meer dwingende boodschap naar een klant die al langer weigert te betalen. 

Voordeel 6: minder administratieve last 

Als je na een lange werkdag thuiskomt, is het laatste waar je je druk over wilt maken je administratie. Maak je gebruik van debiteurenbeheer software, dan is het hele proces van factuurverzending tot aan het boeken van de betaling geautomatiseerd. Je houdt hiermee meer tijd over voor waar het echt om draait: ondernemen.  

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here