Rijk worden als vrouw is lastig: waarom is dit zo moeilijk in een overwegend mannelijke zakenwereld?
Hoewel we in Nederland op papier in een gelijkwaardige samenleving leven, blijkt in de praktijk dat rijk worden als vrouw nog steeds aanzienlijk lastiger is dan voor mannen. Het aantal vrouwelijke miljonairs blijft ver achter bij dat van mannen, en vrouwen die wel financieel onafhankelijk worden, moeten vaak tegen hardnekkige obstakels opboksen. Deze ongelijkheid is diepgeworteld in historische structuren, culturele normen en de overheersende invloed van een mannelijke zakenwereld. In deze tekst verkennen we waarom het voor vrouwen lastiger is om rijkdom op te bouwen en waarom dit nog steeds niet vanzelfsprekend is in Nederland.
De mannenmaatschappij en het economische systeem
Een van de belangrijkste redenen waarom vrouwen minder vaak miljonair worden, is dat we leven in een maatschappij die lange tijd door mannen is gedomineerd. Historisch gezien waren het mannen die het recht hadden om te werken, te ondernemen, te stemmen en financieel zelfstandig te zijn. Vrouwen mochten pas in de jaren ’50 in Nederland zelfstandig een bankrekening openen of een hypotheek aanvragen zonder toestemming van hun man. Deze achterstand werkt nog steeds door, ook al is die wetgeving inmiddels verdwenen.
Het economische systeem – inclusief investeringsstructuren, belastingvoordelen en netwerken – is grotendeels gebouwd op het mannelijke model. Succesvolle ondernemers zijn in beeldvorming vaak mannen: assertief, dominant en risicobereid. Vrouwelijke ondernemers passen daar niet altijd in, en worden daardoor minder snel serieus genomen of krijgen moeilijker toegang tot financiering. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat vrouwelijke ondernemers minder vaak durfkapitaal of investeringen ontvangen, simpelweg omdat investeerders (vaak mannen) minder vertrouwen hebben in vrouwelijke leidinggevenden.
De overheersend mannelijke zakenwereld
In de top van het bedrijfsleven – de plekken waar grote salarissen, bonussen en aandelenpakketten worden uitgekeerd – zijn vrouwen nog altijd sterk in de minderheid. Slechts een klein percentage van de CEO’s in Nederland is vrouw, en ook in raden van bestuur blijft het aandeel vrouwelijke vertegenwoordiging beperkt, ondanks pogingen tot diversiteitsbeleid.
Deze “glazen plafonds” worden deels in stand gehouden door een cultuur die vrouwen ontmoedigt om ambitieus te zijn, en waarin stereotypen hardnekkig voortleven. Een vrouw die zich sterk uitspreekt of ambitie toont, wordt vaak als ‘bazig’ of ‘ongezellig’ bestempeld, terwijl hetzelfde gedrag bij mannen juist als leiderschap wordt gezien. Dit dubbele moraal belemmert vrouwen om door te groeien naar topfuncties en belemmert ook hun kansen op het opbouwen van serieus vermogen.
Daarnaast worden zakelijke netwerken – essentieel voor zakelijk succes – vaak gedomineerd door mannen. Vrouwen hebben daardoor minder toegang tot informele kennis, kansen en samenwerkingen die tot rijkdom kunnen leiden.
Onzichtbare arbeid en deeltijdcultuur
Een ander belangrijk obstakel is de ongelijke verdeling van zorgtaken. Vrouwen nemen in Nederland nog steeds het grootste deel van de zorgtaken op zich, zowel voor kinderen als voor familieleden. Dit leidt er vaak toe dat vrouwen in deeltijd werken, en dus minder verdienen en minder pensioen opbouwen. Nederland heeft zelfs de grootste deeltijdcultuur van Europa onder vrouwen.
Hoewel parttime werken voor sommigen een bewuste keuze is, ontstaat het vaak uit praktische noodzaak of sociale druk. Werkgevers houden hier ook rekening mee in hun verwachtingen en doorgroeimogelijkheden. Vrouwen worden dan sneller gepositioneerd in ondersteunende rollen, in plaats van leidinggevende of winstgevende functies.
Weinig Nederlandse vrouwelijke miljonairs
De cijfers liegen niet: het aantal vrouwelijke miljonairs in Nederland is relatief klein. Volgens recente gegevens zijn de meeste miljonairs mannen, en als vrouwen miljonair zijn, is dat vaak via erfelijkheid of het vermogen van een partner. Slechts een klein percentage vrouwen bouwt zelfstandig een vermogen op van meer dan een miljoen euro.
Dit zegt veel over hoe onze maatschappij omgaat met geld, risico en ondernemerschap bij vrouwen. Meisjes worden van jongs af aan minder gestimuleerd om over geld, beleggen of ondernemerschap na te denken. Terwijl jongens leren investeren, worden meisjes vooral gestimuleerd om ‘zekerheid’ te zoeken. Hierdoor ontstaat een kennis- en ervaringsachterstand die pas op latere leeftijd moeilijk in te halen is.
De weg vooruit: verandering is mogelijk
Ondanks al deze obstakels zijn er steeds meer vrouwen die bewust kiezen voor financiële onafhankelijkheid. Ze starten hun eigen bedrijven, investeren in vastgoed of aandelen, en gebruiken social media en online platforms om hun kennis te delen en anderen te inspireren. Deze vrouwen zijn rolmodellen die laten zien dat het wél mogelijk is om als vrouw rijk te worden, ook in een wereld die daar niet automatisch op is ingericht.
Platforms gericht op female empowerment, coaching en financiële educatie voor vrouwen winnen aan populariteit. Ook bedrijven en overheden beginnen in te zien dat diversiteit loont, en investeren in gelijke kansen.