We kunnen er niet meer omheen: het bedrijfsleven wordt alsmaar digitaler. In de afgelopen tientallen jaren hebben we daardoor een opvallende verschuiving van offline naar online marketing gezien. Een belangrijk onderdeel hiervan is Search Engine Advertising, ook wel SEA genoemd. SEA is uitgegroeid tot een van de meest effectieve marketingstrategieën voor bedrijven.
Dat heeft onder andere te maken met de grote concurrentie in Nederland. Anno 2024 zijn er meer dan 2,3 miljoen bedrijven in ons land te vinden, blijkt uit cijfers van het CBS. Dit aantal is met name de laatste jaren enorm gegroeid. Wat SEA voor jouw onderneming kan betekenen en waarom het onmisbaar is voor ieder modern bedrijf in Nederland lees je in dit artikel.
SEA: wat is Search Engine Advertising precies?
Voor je meer leest over waarom je aan de slag moet gaan met SEA als ondernemer is het goed om meer te weten te komen over wat SEA precies is. SEA betreft een vorm van online adverteren waarbij bedrijven en organisaties betaalde advertenties plaatsen in de zoekmachine, zoals het welbekende Google. Deze advertenties verschijnen niet organisch in de zoekresultaten, maar staan altijd boven of direct naast de organische resultaten (die op basis van SEO een plekje hebben verdiend). Hiervoor moet een gebruiker wel een of meerdere bepaalde zoektermen of zoekwoorden invoeren om dit resultaat te krijgen.
De adverteerder, in dit geval een bedrijf, heeft geld ingezet om te ranken op dat zoekwoord. Wat opvallend is aan SEA is dat adverteerders alleen hoeven te betalen op het moment dat iemand op hun advertentie klikt in Google. Dit gebeurt regelmatig, aangezien ze zo’n prominente plek in de zoekresultaten krijgen omdat ze betalen voor de advertentie(s). Je kunt ervoor kiezen om zelf aan de slag te gaan met SEA, maar het is eigenlijk altijd aan te raden om dit door een expert te laten doen, zoals een marketingbureau. Zij bieden een vrijblijvende diepgaande Google Ads analyse van je huidige prestaties en gaan daarmee aan de slag waarbij er altijd sprake is van een strategie op maat.
SEA zorgt voor directe zichtbaarheid in verzadigde markt
Hoewel het toepassen van SEA verschillende voordelen kent, is het grootste voordeel het feit dat je hiermee kunt zorgen voor directe zichtbaarheid in een overvolle zakelijke markt. Wat veel ondernemers in ons land niet weten, is dat Nederland een van de meest competitieve markten van heel Europa kent op het gebied van dienstverlening en e-commerce. Het aantal bedrijven in vergelijking met het aantal mensen dat er in ons land woont, is dan ook enorm. Dit betekent dat er duizenden bedrijven zijn die strijden om de aandacht van de consument. Met SEA kun jij direct bovenaan de zoekresultaten staan, wat ideaal is aangezien de meeste gebruikers niet eens verder kijken dan de eerste pagina.
Mogelijkheid om te adverteren op specifieke doelgroepen
Een ander groot voordeel van SEA is het feit dat je zeer gericht kunt adverteren. Met behulp van Google Ads kun je je advertenties namelijk zo inrichten dat je ze richt op specifieke demografische groepen, bepaalde tijden van de dag en zelfs geografische locaties. Dit is ideaal wanneer je een beetje kennis hebt van je doelgroep, wie ze zijn en waar ze wonen. Het grote voordeel hiervan is dat je het budget dat je voor marketing hebt efficiënter in kunt zetten, omdat je je niet per se hoeft te richten op brede advertenties. Dit zorgt uiteindelijk voor een hogere return on investment (ROI) en advertenties die echt werken. Dat is fijn voor jou, maar ook voor je potentiële klant!
Resultaten van SEA zijn goed meetbaar en aanpasbaar
Waarom SEA nog meer onmisbaar is voor moderne bedrijven in Nederland is omdat het de mogelijkheid biedt om de resultaten van lopende campagnes real-time te bekijken, te meten en zelfs te optimaliseren. Google Ads beschikt bijvoorbeeld over heel handige tools waarmee je direct kunt zien hoe je advertenties presteren en welke zoekwoorden daarbij het meest effectief zijn. Ook zie je welke advertenties wel of geen interessante klikfrequentie hebben en kun je op basis daarvan je advertenties aanpassen of nieuwe advertenties anders op de markt brengen. Dit leidt tot een proces waarbij je voortdurend optimaliseert, wat uiteindelijk zorgt voor de beste marketingstrategie voor jouw onderneming.
Je kunt SEA eenvoudig integreren met andere marketingkanalen
Natuurlijk is het niet alleen SEA waarmee je vandaag de dag scoort als ondernemer. Je moet ook investeren in andere vormen van marketing, waaronder in SEO. De beste marketingstrategie beschikt over verschillende kanalen die elkaar juist versterken. Zo werkt SEA heel goed in combinatie met social media marketing en SEO. Je kunt deze vorm van marketing heel eenvoudig integreren met andere marketingkanalen om zo het beste resultaat te krijgen. Ook handig om tot slot te weten: je kunt SEA-campagnes eenvoudig laten werken met advertenties op social media om zo de kans op conversie en dus een hogere omzet en winst te krijgen.