Als je een webshop hebt, is je doel natuurlijk altijd om zoveel mogelijk te verkopen. Toch maken heel veel website-eigenaren fouten, die zorgen dat mensen tijdens het aankoopproces afhaken. Dit heeft niets te maken met hoe goed je bent in een zoekwoordonderzoek uitvoeren en ook niet met of je producten er leuk uitzien of niet (al zijn die factoren natuurlijk ook belangrijk). Wel heeft het alles te maken met gemak. Hoe makkelijker je je webshop maakt, hoe beter dit is voor je conversieratio. Benieuwd hoe dat zit en hoe je dit kunt toepassen? Lees dan snel verder!
Hoe zorg je dat mensen sneller iets kopen?
Mensen – maar met name internetgebruikers – zijn ontzettend gemakzuchtig. Ervan uitgaande dat je website betrouwbaar en in orde is, is of iemand iets koopt dan ook afhankelijk van:
- Hoeveel motivatie iemand heeft om die aankoop te doen.
- Hoeveel moeite het kost.
- Of er genoeg aanleiding voor is (een ‘prompt’).
Bij sommige aankopen is er geen echte aanleiding en ligt de motivatie ook niet superhoog. Dit noemen we een impulsaankoop. En zeker bij zo’n impulsaankoop is het enorm belangrijk dat je het je gebruikers niet te moeilijk maakt.
Hoe maak je het makkelijker om op jouw website iets te kopen?
Om te zorgen dat het makkelijker wordt om je website te gebruiken, zijn twee factoren belangrijk: tijd en moeite.
Waarom is het belangrijk dat een aankoop snel gaat?
Zeker bij een impulsaankoop, is het belangrijk dat een aankoop zo snel mogelijk gaat. Als iemand een account aan moet maken om iets te bestellen of eerst een lang formulier moet invullen, heeft hij te veel tijd om zich te bedenken en haakt hij misschien af. Maar kan hij in slechts één klik zijn bestelling plaatsen? Bam. Nog voor hij er over nadenkt, is de conversie geslaagd.
En waarom mag een aankoop niet te veel moeite kosten?
Internetgebruikers zijn gewend aan vrij laagdrempelige acties. Je scrolt, je klikt en je gaat weer door. Als iets veel denkwerk kost, hebben de meeste mensen daar helemaal geen zin in. Daarom is het belangrijk dat alles wat de gebruiker op je website doet, zo min mogelijk moeite kost. Gebruik simpele taal met korte zinnen en zonder moeilijke woorden. Werk met opsommingen en duidelijke tussenkopjes. Nog beter: maak video’s! Kijken kost minder moeite dan lezen.
Een andere goede tip? Beperk hoeveel keuzes je gebruiker moet maken. Hoe meer keuze iemand heeft, hoe meer stress hij kan ervaren. Als je hetzelfde product in zes kleuren aanbiedt, is de kans veel groter dat bezoekers tot conversie overgaan dan wanneer je een product in 24 kleuren aanbiedt.
Wil jij online meer verkopen?
In dit artikel hebben we een paar concrete tips voor je op een rij gezet, maar er zijn nog veel meer manieren om met gemak te spelen. Daarbij zijn er nog veel meer belangrijke dingen waar je op moet letten: is je content aanlokkelijk? Gebruik je de juiste zoekwoorden? En zit de techniek van je website goed in elkaar?
Om zeker te weten dat jij je zaken op orde hebt, kun je het beste bij een online marketingbureau aankloppen. Denk bijvoorbeeld aan Semwerkt, een SEO-specialist in Hoorn. De informatie uit dit blog, komt allemaal van hun website. Wacht niet langer en vergroot je conversiepercentage. Met een beetje werk verkoop je meer.