Hoe zorg je ervoor dat je personeel gezond blijft?

Je wilt als baas natuurlijk geen werknemers die uitvallen, ziek worden, in de ziektewet belanden etc. Dus hoe kan jij je steentje bijdragen hieraan als werkgever?

Het behouden van de gezondheid van personeel is cruciaal voor de productiviteit en het succes van een organisatie. De gezondheid van je personeel bevorderen? Waar moet je beginnen? De gezondheid en vitaliteit van je personeel is van groot belang voor je bedrijf. De fysieke maar ook zeker de mentale gezondheid spelen een grote rol in het succes van de organisatie. Steeds meer bedrijven stellen gezondheidsprogramma’s op voor hun personeel, om zo iedereen fit te houden. Hoe kun jij als werkgever de gezondheid van je personeel bevorderen?

Wat houdt de gezondheid bevorderen van je personeel in?

Het is vooral belangrijk dat je erkenning creëert bij je werknemers over wat zij als gezond leven en werken zien. Dat staat namelijk voorop. Je kan er pas aan gaan werken zodra je er bewust van bent. Zeker nu veel van je werknemers vanuit huis of hybride werken moet hier rekening mee worden gehouden. Natuurlijk is het aan je medewerkers zelf om hier wat mee te doen of niet, maar hier heb je meer invloed op dan je denkt. Helemaal als dit de norm wordt bij jullie op de werkvloer. Veel mensen lopen rond met problemen maar kunnen niet terecht bij de werkgever. Veel mensen willen wel werken, maar hebben gewoon wat aanpasssingen nodig zoals kortere werkuren of mogelijkheden om vanuit huis (uh gewoon vanuit bed te werken).

Waarom je als werkgever de gezondheid van je personeel wilt verbeteren

Medewerkers die goed in hun vel zitten, hebben daar niet alleen in hun privéleven veel profijt van maar ook zeker op de werkvloer. Ze zijn eerder bereid om taken op te pakken en kunnen beter omgaan met stress. Gezonde werknemers zijn productiever en werken met meer energie. Oftewel een gezond bedrijf levert ‘veel’ op. Gezonde werknemers zijn wat waard en het is dan ook zeker goed om hier in te investeren.

Enkele tips voor de werknemers:

Tip 1: Blijf in beweging

Blijf in beweging, juist tijdens je werkdag. Je zal het zelf ook wel eens mee hebben gemaakt dat je de hele dag in je stoel zit en vergeet om even de bennen te strekken of een rondje om te gaan. Echter is dit juist superbelangrijk voor je gezondheid. Zitten is het nieuwe roken geworden. Dus de conclusie is blijf bewegen ook met de lange werkdagen. Als je een kantoorbaan hebt kan je af en toe gaan wandelen, een rondje om het gebouw etc. Er zijn ook veel bedrijven die een sportruimte hebben en dit aanbieden.

Tip 2: Gezonde levensstijl

Je gezonde leefstijl bepaald hoe jij door het leven gaat en dus ook hoe jij naar je werk gaat. Door op je eigen gezonde manier te leven ga je met meer energie de dag door. Gezonde keuzes hebben een enorme impact op jouw gezondheid. Onder deze gezonde levensstijl valt natuurlijk gezonde voeding en genoeg beweging zoals aangegeven bij tip één van deze blog. Als jij als werkgever hier wat extra aandacht aan geeft zullen je werknemers dit sneller oppakken en maak je het hun makkelijker om het na te leven. Zorg als werkgever voor fruit op kantoor, maar ook bijvoorbeeld voor een gezond team sportuitje of zorg ervoor dat je af en toe lekkere en gezonde lunches aanbied aan je werknemers.

Tip 3: Bied flexibele tijden en thuiswerk mogelijkheden

Eerlijk is eerlijk. Wat is er fijner dan werkdagen van 5/6 uur ipv 8 uur? Gewoon kortere dagen, zodat je meer tijd hebt voor jezelf en je kinderen bijvoorbeeld. Het huishouden moet ook nog eens gebeuren. Of wat dacht je van 3 dagen thuiswerken en 2 op kantoor? Dat scheelt ook weer in kosten voor kinderopvang. Een win-win situatie voor zowel werkgever als werknemer. Zorg voor fijne arbeidsuren en extra voorwaarden. Dit zal gewaardeerd worden.

Tip 4: Zorg voor een coach of psycholoog

Het gaat niet alleen om lichamelijke gezondheid, maar ook om de mentale gezondheid. Bied gesprekken met een coach of bedrijfspsycholoog aan zodat je werknemers hier hun verhaal kunnen doen. Vaak zijn er ontzettende lange wachtlijsten voor hulp en in de GGZ en kan jij als bedrijf eerder aan de juiste mensen voor jouw mensen komen. Een particuliere coach of psycholoog. Het kost wat, maar je personeel wilt ook wat. Je kan eventueel ook ervaringsdeskundigen inzetten. Deze zijn zeer gewenst voor veel bedrijven. Ze hebben vaak andere kennis en ook persoonlijke struggles gehad.

Heb jij nog andere tips voor andere werkgevers? Laat van je horen. info@carrieretijd.nl

Previous articleKan je wel werken met een angststoornis? Wat is dit precies?
Next articleHet vermogen van Tamara Elbaz in 2024. Benieuwd?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here