Waarom worden jongeren niet goed voorbereid op de arbeidsmarkt?

Jongeren/scholieren worden vaak niet goed voorbereid op de arbeidsmarkt. De Universiteit wordt cool gevonden en overhyped door vele mensen, ook het VWO, maar de meeste mensen die naar de Universiteit gaan hebben nog nooit op Indeed of vacaturebank of weten totaal niet of er wel banen kansen zijn in hun vakgebied. Waarom vertelt de overheid/gemeenten/communities/scholen je niet waar je echt werk in kan vinden? Moet je daar dan op je 25ste of misschien zelfs later zelf achterkomen? Jammer, maar helaas. Gemiste kansen en misschien heb jij daardoor wel een uitkering omdat je niet aan de bak komt, omdat je hoog bent opgeleid en je misschien niet geschikt bent voor een 36/40 urige kantoorbaan. Gelukkig zijn wij er, we helpen jongeren/scholieren/studenten op weg en zorgen dat ze de juiste keuzes maken.

Waarom worden jongeren niet goed voorbereid op de middelbare school? Waarom wordt de Universiteit zo overhyped door de overheid en scholen? Waarom zijn leraren niet bij de kennis van nu en worden ze op de hoogte gehouden van de arbeidsmarkttrends.

Hier enkele redenen waarom onderwijs te kort doet in de voorbereiding :

  1. Verouderd onderwijscurriculum: Soms kunnen schooldistricten en onderwijsinstellingen vasthouden aan verouderde leerplannen die niet goed aansluiten op de huidige behoeften van de arbeidsmarkt. leraren zijn vaak op oudere leeftijd en niet bij de tijd. Technologische en economische veranderingen vereisen vaak aanpassingen in het onderwijs om ervoor te zorgen dat studenten beschikken over relevante vaardigheden.
  2. Gebrek aan praktische ervaring: Veel scholen leggen de nadruk op theoretisch leren, maar bieden mogelijk niet voldoende praktische ervaring of stages aan. Werkgevers geven vaak de voorkeur aan kandidaten met zowel theoretische kennis als praktische vaardigheden. Een gebrek aan hands-on ervaring kan het voor studenten moeilijk maken om na het afstuderen succesvol de arbeidsmarkt te betreden. Een stage is erg belangrijk en wordt nog altijd onderschat. Werkervaring is belangrijker dan veel theoretische kennis hebben. Met die theoretische kennis en bepaalde manier van denken kan je misschien goed merken bedenken en analytisch denken (denken aan lifeofanartist.nl en artistheat.com), maar al dat denken is meestal niet goed voor een mens.
  3. Onvoldoende loopbaanbegeleiding: Sommige scholen kunnen tekortschieten in het bieden van adequaat loopbaanadvies en begeleiding. Studenten hebben vaak begeleiding nodig bij het kiezen van geschikte loopbaantrajecten, het ontwikkelen van sollicitatievaardigheden en het begrijpen van de eisen van verschillende industrieën. Je weet vaak op die leeftijd nog niet wie je bent, waar je goed in bent en wat je specialiteit is en kwaliteiten zijn, maar leraren kunnen dit wel zien en hier advies in geven aan de jongere of aan de ouders/omgeving. Je kan tegenwoordig wel alles online vinden en loopbaanbegeleiding is een uitstervend beroep (al wordt dit nog niet uitgesproken door andere media of blogs). Maar niet iedere student of scholier kijkt online en weet bijvoorbeeld ons te vinden. Je kan wel overal beroepskeuze testen online doen en ook vele andere jongerenmerken zoals Funx leren je meer over beroepen en studiekeuzes. Ze richten zich niet alleen op muziek en zijn erg allround voor jongeren.
  4. Communicatiekloof tussen onderwijs en industrie: Er kan een gebrek aan communicatie zijn tussen onderwijsinstellingen en bedrijven. Als scholen niet goed op de hoogte zijn van de veranderende eisen van de arbeidsmarkt, kunnen ze mogelijk geen onderwijsprogramma’s ontwikkelen die relevant zijn voor de behoeften van werkgevers. Ze worden vaak niet op de hoogte gehouden van de arbeidsmarkt. Hier valt nog winst te behalen voor de overheid om bedrijven en scholen beter te laten samenwerken en up to date te houden van de arbeidsmarkt.
  5. Druk om academische prestaties: In sommige gevallen kan er te veel nadruk liggen op academische prestaties en examenresultaten, waardoor de ontwikkeling van praktische vaardigheden en het verwerven van arbeidsmarktrelevante kennis worden verwaarloosd. Zoals we al aangaven de Universiteit wordt vaak opgeheven en belangrijk gemaakt. Terwijl de meeste banen en de arbeidsmarkt gewoon praktisch is. Stop met de focus leggen op hoge scholen en Universiteiten. Hoogopgeleiden hebben het namelijk helemaal niet makkelijker op de arbeidsmarkt.

Om deze problemen aan te pakken, is het belangrijk dat scholen samenwerken met bedrijven, industrieën en overheidsinstanties om ervoor te zorgen dat het onderwijs up-to-date is en studenten goed voorbereid zijn op de eisen van de arbeidsmarkt. Ook is het implementeren van stages, loopbaanbegeleiding en praktische leerervaringen van onschatbare waarde voor een effectieve voorbereiding op de arbeidsmarkt.

Ook is het een goed idee om scholieren eens op vacature sites te laten kijken naar hun interesse gebied.

Previous articleHoe wordt je als creatief persoon zakelijker? Is dat moeilijk?
Next articleWat is een consultant? Wat houdt dit beroep in?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here