Slim, maar vaak onzeker. Hoe ga je hier mee om op de werkvloer?

Slim,maar vaak last van faalangst en onzekerheid.Hoe ga je hier mee om in het leven en op de werkvloer? Is het belangrijk om aan te geven dat je gewoon gevoelig bent en soms onzeker bent? Bijvoorbeeld als mensen meekijken?

Het is normaal om af en toe onzeker te zijn op de werkplek, maar als dit een regelmatig probleem is, zijn er verschillende stappen die je kunt nemen om hiermee om te gaan:

  1. Zelfbewustzijn: Probeer eerst te begrijpen waar je onzekerheid vandaan komt. Is het gerelateerd aan bepaalde taken, collega’s, je eigen vaardigheden of iets anders? Het identificeren van de oorzaak is de eerste stap naar het aanpakken van het probleem. Vaak is het gewoon onderdeel van je persoonlijkheid. Hooggevoelige mensen hebben hier bijvoorbeeld ook vast last van. Maat niet alleen hooggevoelige mensen, ook gewone mensen. Iedereen is soms onzeker.
  2. Positief zelfbeeld: Werk aan je zelfbeeld. Herinner jezelf aan je prestaties en successen, zowel op het werk als in je persoonlijke leven. Schrijf deze op en lees ze regelmatig door om je zelfvertrouwen te vergroten. Maar ook de manager of leidinggevende speelt hierin een belangrijke rol.Een goede manager zet jouw in jouw kracht en kijkt naar wat jij WEL kan.
  3. Stel realistische doelen: Zorg ervoor dat je doelen en verwachtingen voor jezelf realistisch zijn. Het is normaal om af en toe fouten te maken en te leren van je ervaringen. Perfectionisme kan onzekerheid versterken.
  4. Competentie opbouwen: Als je merkt dat je onzekerheid voortkomt uit een gebrek aan vaardigheden of kennis, investeer dan in jezelf door training, bijscholing of mentorship. Verbetering van je vaardigheden kan je zelfvertrouwen vergroten. Ga op zoek naar een goede psycholoog of coach. Bespreek het ook met je manager.
  5. Communicatie: Praat met je leidinggevende, collega’s of een mentor over je gevoelens van onzekerheid. Ze kunnen je feedback en ondersteuning bieden, en je kunt leren van hun ervaringen.Wees er open over dat leidt tot meer begrip uiteindelijk.
  6. Positieve affirmaties: Gebruik positieve affirmaties om je gedachten te sturen en negatieve gedachten te vervangen door positieve overtuigingen. Bijvoorbeeld: “Ik ben bekwaam en kan deze taak aan.”
  7. Feedback vragen: Vraag regelmatig feedback over je prestaties. Dit kan je helpen te begrijpen waar je sterke punten liggen en waar je kunt verbeteren.
  8. Professionele ontwikkeling: Werk aan je professionele ontwikkeling door te blijven leren en te groeien in je vakgebied. Dit kan je meer vertrouwen geven in je expertise.
  9. Stap buiten je comfortzone: Het kan eng zijn, maar soms is het belangrijk om uit je comfortzone te stappen en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Dit zal je helpen te groeien en je zelfvertrouwen te vergroten.

Onthoud dat onzekerheid een normaal gevoel is, en het is iets waar veel mensen mee te maken hebben. Het is belangrijk om eraan te werken, maar wees geduldig met jezelf tijdens dit proces. Het vergroten van zelfvertrouwen en het omgaan met onzekerheid kan tijd kosten, maar met de juiste inzet en steun kun je positieve veranderingen in je werkervaring realiseren.

Helemaal klaar met werken voor een baas? Begin voor jezelf. Je hebt een domeinnaam en hosting nodig. Die kan je hier krijgen.

Previous articleIs wereldberoemde Kim Kardashian echt zo rijk?
Next articleWees niet te arrogant op de werkvloer. Collega’s en managers vinden dit vaak niet fijn.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here