Voor en nadelen van dropshipping. Iets voor jou?

Dropshipping is erg populair en sommige mensen zijn er ook echt rijk mee geworden. Het is best een easy manier van online ondenemen. Maar snel rijk worden? Neehoor, die tijden zijn voorbij. Zo snel wordt je echt niet meer rijk op het web.

Dropshippen – producten doorverkopen van andere, vaak Chinese webshops – zou een snelle manier zijn om online geld te verdienen, vooral populair bij jongeren.

Even kort, wat is dropshipping nou eigenlijk precies?

Dropshipping is een e-commerce model waarbij een winkelier producten verkoopt zonder voorraad te hebben. In plaats daarvan stuurt de winkelier de bestellingen door naar een leverancier, die de producten rechtstreeks naar de klanten verzendt. De winkelier maakt winst door het verschil tussen de inkoopprijs bij de leverancier en de verkoopprijs aan de klant. Dropshipping vereist lage opstartkosten, geen voorraadbeheer en biedt flexibiliteit, maar kan ook uitdagingen met zich meebrengen zoals minder controle over voorraad en verzending, lagere winstmarges en toenemende concurrentie.

Wat zijn de voordelen van dropshipment?

Het aantal e-commerce webshops dat gebruikt maakt van dropshipment is de laatste jaren dus sterk toegenomen. Dat heeft te maken met enkele voordelen die deze logistieke dienstverlening biedt:

  • Je hoeft zelf geen voorraden aan te leggen of opslagruimte te huren.
  • Je hebt geen personeel nodig om orders te verpakken en te verzenden.
  • Geen last van restpartijen die je (deels) moet afschrijven.
  • Je loopt geen inkooprisico. Je ontvangt pas een factuur van een leverancier nadat een klant een product bestelt in je webshop en de order wordt doorgeschoten.
  • De kostprijs van je producten bereken je relatief eenvoudig met: inkoopprijs, kosten, orderafhandeling en verzending door de leverancier.
  • Als retouradres kun je meestal gewoon het adres van je leverancier(s) opgeven.

Uiteraard heeft het ook wel nadelen, benieuwd?

Wat zijn de nadelen van dropshipment?

Met al die voordelen lijkt dropshipment een geschenk uit de hemel voor webwinkels. Toch kleven er zeker ook nadelen aan, waar je misschien niet direct rekening mee houdt:

  • De aankoop wordt gedaan in jouw webshop, dus jij bent verantwoordelijk. Als de leverancier de verkeerde producten inpakt, te laat verstuurt of als er schade ontstaat tijdens transport naar de klant, moet jij dat oplossen. Aftersales kan veel tijd in beslag nemen.
  • Leveranciers kunnen beloofde levertijden van dropshipping producten niet altijd waarmaken. Als jij een product aanbiedt met een levertijd van maximaal 2-3 werkdagen en je krijgt vervolgens te horen dat het niet voorradig is, zit je met een teleurgestelde klant. Dit kan vervelende klantcontacten opleveren, waarbij de order misschien gecanceld wordt en je ook nog eens een negatieve review krijgt.
  • Leveranciers bieden hun producten vaak ook aan via andere webwinkels. Een prijzenoorlog ligt dan op de loer, waarbij sommige webshops met hele dunne marges werken die op de lange termijn de financiële gezondheid van een onderneming flink onder druk zetten. Toch heb je soms geen keuze en moet je mee met de lage prijzen van de concurrentie.
  • Werk je met buitenlandse leveranciers? Dan heb je de producten misschien niet met eigen ogen gezien. Je hebt dus geen idee van de kwaliteit en of het product wel overeenkomt met de productfoto’s die je gebruikt.
  • Als een leverancier geen producten retour neemt, dan zit je zelf met de gebakken peren. Dit is voor jouw webwinkel geen reden om teruggestuurde artikelen (van consumenten) niet te accepteren.

Wil je toch graag starten met dropshipping en een poging wagen? Succes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here