5 tips voor een goede bedrijfsverkoop. Lees gauw verder

bedrijf verkopen

Ga je je bedrijf verkopen? Gefeliciteerd! Je hebt veel bereikt. Nu is het tijd voor jou en je mede-eigenaren om verder te gaan met andere dingen. Overhaast deze beslissing echter niet en neem geen overhaaste beslissingen alleen maar omdat je uit het bedrijf wilt stappen. Stel jezelf enkele belangrijke vragen en bereid je goed voor. Vervolgens kun je stappen ondernemen om de bedrijfsverkoop soepel te laten verlopen.

Hier zijn 5 tips voor een goede bedrijfsverkoop:

1.De reden van verkoop kennen

Voordat je met het verkoopproces begint, is het belangrijk dat je begrijpt waarom je je bedrijf wilt verkopen en hoe je bedrijf hiervan kan profiteren. Er is een reden waarom kopers geïnteresseerd zijn als ze naar voren zijn gekomen en interesse hebben getoond in je bedrijf. Als ze een bod uitbrengen, zijn er waarschijnlijk andere kopers die jouw bedrijf ook willen kopen. Je moet weten wat deze potentiële kopers motiveert en hoe zij kunnen profiteren van je bedrijf. Praat indien mogelijk met hen over wat hen motiveert om bedrijven zoals die van jou te kopen. Op die manier kun je duidelijkheid krijgen over waarom het misschien tijd is voor verandering of welke toekomstplannen aandacht nodig hebben voordat er beslissingen worden genomen over de verkoop van het bedrijf. Je kunt contact opnemen met professionals zoals Lingedael om ervoor te zorgen dat je je bedrijf op de juiste manier verkoopt.

2.De juiste prijs bepalen

Zorg ervoor dat je de financiën van je bedrijf goed onder controle hebt. Laat je daarbij indien mogelijk bijstaan ​​door een accountant of financieel adviseur. Zij bereiden de benodigde documenten voor en zorgen dat alles in orde is voor de potentiële kopers. De waarde van je bedrijf is een van de belangrijkste dingen waar je rekening mee moet houden bij de verkoop van een bedrijf. Een van de beste manieren om dit te bepalen is via de activa en passiva. Activa zijn wat je bedrijf bezit en passiva zijn wat het aan anderen verschuldigd is. Je hebt deze cijfers nodig als je er zeker van wilt zijn dat potentiële kopers nauwkeurig kunnen beoordelen wat ze kopen. Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het bepalen van de juiste prijs voor je bedrijf, waaronder activa en passiva, inkomsten, groeipercentage en aandelenkoers. Laat indien mogelijk je financiële gegevens door een derde partij beoordelen om een ​​meer objectieve beoordeling te krijgen van wat je bedrijf waard is.

3.De juiste koper vinden

Als je je bedrijf wilt verkopen, moet je weten wat voor type koper je zoekt. Wat is hun motivatie? Wat hebben ze gemeen met je bedrijf? Hoe zullen ze het bedrijf gebruiken? Welke bedrijven hebben ze nog meer gekocht en wat gebeurde er na de overname? Deze vragen leiden je naar de ideale koper van je bedrijf. Het is daarnaast goed om te kijken hoe ze verder zullen gaan met je bedrijf. Behouden ze je medewerkers? Willen ze je aanhouden als adviseur? Wees bereid om vragen over de activa en passiva van je bedrijf te beantwoorden. Het is belangrijk om vragen over de activa en passiva van je bedrijf te beantwoorden. Op deze manier kun je een ​​goede prijs krijgen en jezelf beschermen. De koper wil weten wat hij koopt en wat hij niet koopt. Je moet ook voorbereid zijn op vervolgvragen over je bedrijfsmodel, concurrentie, financiële prognoses en andere factoren die de waarde van je bedrijf kunnen beïnvloeden.

4.Wees bereid om te onderhandelen

Ben je klaar om te verkopen? Je moet bereid zijn om te onderhandelen over de voorwaarden van de verkoop. Dit omvat hoeveel directe betrokkenheid jij zult hebben bij de toekomst van het bedrijf nadat de aankoop is voltooid. Je moet ook bereid zijn om snel te verkopen, maar haast je niet voordat je weet waar je aan begint. Het is belangrijk dat beide partijen het met elkaar eens zijn en hun eigen belangen voor ogen hebben.

5.Plan een soepele overgang

Je moet niet overhaast je bedrijf verkopen. Nu je de laatste fase van de verkoop van je bedrijf hebt bereikt, is het van cruciaal belang om een ​​soepele overgang te plannen tussen de verkoop en de nieuwe eigenaar die de effectieve controle over je bedrijf neemt. Je moet weten welke rol je gaat spelen in dat transitieproces. Worden er al dan niet significante wijzigingen aangebracht in termen van personeel of activiteiten nadat de verkoop is voltooid? Wacht dan niet tot na het sluiten van de transactie om de nodige wijzigingen aan te brengen. Je moet dit van tevoren doen, zodat alles soepel verloopt zodra je bedrijf officieel van eigenaar is veranderd.

Previous articleHuis aan huis folders bezorgen: hoe werkt het?
Next articleToon je waardering: Creatieve relatiegeschenken om je klanten en werknemers te verrassen

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here