Hoe start ik een online business in 2025 is de grote vraag. Jij bent benieuwd hoe je dit nou gaat doen. Wij zijn hier voor tips, advies, tools en meer.
Jij wilt graag ondernemen, maar weet niet waar je beginnen moet. Het hoeft allemaal niet gelijk perfect, maar een goed begin is het halve werk. Een goede ondernemer die jouw verder helpt is wat je nodig hebt, iemand die snapt wat jij precies wil.
In 2025 zijn er enkele nieuwe trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op het starten van een online bedrijf. Over een paar zit iedereen online. De winkelstraten gaan langzaam aan failliet, jongeren kijken en kopen online.
Hier zijn de stappen de je kunt volgen om een online business te beginnen in 2025.
1.Je niche
Je niche is de combinatie van je vakgebied en je doelgroep. Het zorgt ervoor dat je een specifiek stukje van de markt kunt claimen als jouw expertise.Begin met het onderzoeken van nichemarkten die nog niet verzadigd zijn. Kijk naar opkomende trends, technologieën en behoeften in de markt waar je interesse en expertise ligt. Dit kan bijvoorbeeld gericht zijn op duurzaamheid, gezondheid en welzijn, of de metaverse. Maar misschien heb jij gewoon een goed idee waar misschien al wel veel concurrentie is in. Dat betekent niet dat jij er niet tussen kan komen met jouw idee. Je moet natuurlijk ook je passie volgen en waar jij de meeste kennis van hebt. Het is goed om in het begin marktonderzoek te doen.
Wie is je doelgroep en wat zijn hun behoeften en wensen?
2.Aanbod
Nadat je niche duidelijk is ga je je aanbod neerzetten. Bij een online bedrijf kan je eigenlijk alle kanten op. Dus wat past het beste bij jou? Wat vind je zelf leuk om aan te bieden? Vergeet ook niet kort stil te staan bij de behoeften van je doelgroep, zodat je iets ontwikkelt waar ook vraag naar is.
Er zijn ontzettend veel mogelijkheden. Je kan een lifestyle magazine beginnen, een magazine over geld. Je kan cursussen verkopen, software ontwikkelen, websites bouwen. Er zijn zoveel mogelijkheden online! Veel mensen denken online gelijk aan een echt product, maar je kan tegenwoordig ook verdienen met advertenties, affiliate marketing en gesponsorde content. Het is niet alleen meer het verkopen van producten zoals de oude generatie nog wel eens denkt.
Wat heb je nodig voor een online business?
Je hebt een idee, een product, een niche, en hoe nu verder?
1. KvK en bankrekening
Je kunt geen online business starten zonder KvK-nummer. Het is heel eenvoudig om je bij de KVK in te schrijven. Dit kost je alleen 50 euro.
Nadat je je KvK- en BTW-nummer hebt (die krijg je automatisch van de Belastingdienst opgestuurd) is het aan te raden om een zakelijke bankrekening te openen. Zo heb je altijd overzicht over je in- en uitgaven en houd je het apart van je privérekening. Begin gelijk goed en start met een zakelijke rekening.
2.Boekhoudprogramma
Je wilt natuurlijk kunnen factureren met je bedrijf, dan is het ook belangrijk om een boekhoudprogramma te hebben. Ik zou je afraden om met Excel te lopen prutsen, vaak gaat dit mis. Met een goed boekhoudprogramma kan je mooie facturen maken, je banktransacties bijhouden, je uren en ritten registreren en kan je je aangiftes doen.
Zelf gebruik ik (mandyb, eigenaresse en schrijfster) Rompslomp. Duidelijk, betaalbaar en overzichtelijk.
3.Je website
Je website is het digitale visitekaartje van je online business. Is dit een webshop met producten? Een lifestyle magazine? Veel mensen onderschatten de website. Het mag er echt best wel professioneel en goed uitzien. Als jij websites gaat maken en aanbieden, moet je eigen website natuurlijk de beste zijn. Het geeft aan wat jij kan. Maar ook als blogger mag je best wel wat tijd investeren in een design. Ik zie vaak hele simpele saaie blogs designs voorbij komen (het is natuurlijk goedkoop). Vergeet bij je website niet om algemene voorwaarden toe te voegen. Dat is altijd nodig bij een online business starten om jezelf te beschermen. Deze kan je laten opstellen door een jurist. Dit wordt nog vaak vergeten.
4.Marketingstrategie
Je kunt geen online business starten zonder marketingstrategie. Hoe ga je anders aan klanten komen? Natuurlijk kan je in het begin wachten op de mensen die je al kent, maar voor de lange termijn kan dat niet. Je zult jezelf zichtbaar moeten maken om je netwerk te vergroten en klanten te krijgen!
Bij een lifestyle online magazine werkt het natuurlijk anders. Dan moet je vooral aan SEO werken, goede artikelen en social media. Ontwikkel een marketingstrategie die bij je past en je zichtbaar maakt bij je doelgroep. Post op social media, werk aan de lange termijn content en hou het vol. Je kan de marketing uitbesteden, maar in het begin kan je ook zelf wel wat doen.
Wat vooral erg belangrijk is bij online ondernemen is consistentie, maar ook geduld. Sommige bedrijven hebben jarenlang de tijd nodig om bekend te worden en winst te maken. Dit is ondernemen, dit hoort erbij en dat is zeker niet voor iedereen weggelegd.
5. Coach/mentor
Je bent niet de eerste (en waarschijnlijk ook niet de laatste) die een eigen business wil opzetten, dus wees slim en kijk hoe je voorgangers deden wat ze deden. Volg andere ondernemers die iets soortgelijks doen als jij en kijk hoe zij doen wat ze doen. Als zij succesvol zijn geworden, kun jij het ook! Natuurlijk is jouw authenticiteit belangrijk en wat voor de een werkt, hoeft voor jou niet per se te werken, maar succes komt niet zomaar uit de lucht vallen. Sommige dingen WERKEN gewoon. Punt.
Maar ‘afkijken’ is meestal niet genoeg natuurlijk. Wil je echt succesvol worden en stap voor stap je eigen bloeiende business bouwen, laat je dan coachen. En dan door iemand die op een punt staat waar jij wil staan. Iemand die een paar stappen verder is dan jijzelf. En dus de slagen van de zweep kent en wéét waar ze over praat en wat ze teacht. Iemand die weet waar jij nu staat, omdat ze daar zelf geweest is. Ondernemen is een vak apart, ook als je nu nog steeds denkt dat het je gemakkelijk zal afgaan vanuit een hangmat op Bali (wat ik zelf overigens gedaan heb). Dus neem een businesscoach! En dan liefst iemand die ook nog een stuk lifecoaching erbij doet.
8. Investeer in je business en in jezelf
Wie een verandering wil, groot of klein, zal moeten investeren. In geld, in tijd, in energie of in alles tegelijk. Wanneer jij het anders wil dan wat je tot nu toe gedaan hebt, zul je uit je comfortzone moeten stappen en het anders moeten gaan doen. Dat vergt tijd, dat vergt energie en als het goed vergt het ook geld. Investeren betekent dat je datgene wat je ‘uitgeeft’ weer terug gaat verdienen.
Een investering is iets anders dan kosten. Hoewel je in eerste instantie geld uitgeeft (waardoor het lijkt als kosten), zal die uitgave zich terugverdienen. En om dat te kunnen verdienen, zul je eerst die uitgave moeten doen. Zo is de cirkel rond. Op de lange termijn is het winst. Bovendien geldt de wet van de grote aantallen. Er is een groot verschil tussen kosten en investeringen. Learn the difference.
Hoe begin ik een online business in 2025? Nou zo dus;) met behulp van onze tips, tricks, tools en meer.
Op zoek naar meer tips? Lees vooral onze andere artikelen.
Bron: Google, Beeld: ai