Wat is cloud spend en hoe krijg je dit onder controle?

De opkomst van de cloud kwam voor vele bedrijven met vele voordelen. Denk aan schaalbaarheid, flexibiliteit en toegankelijkheid. Toch bracht dit wat uitdagingen met zich mee. Hierbij gaat het vooral om de kosten die dit met zich mee brengt, oftewel cloud spend. Het is belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn en deze kosten efficiënt te beheren. Bedrijven zoals Crayon kunnen je hier met behulp van webinars goed bij helpen. Wij leggen je uit wat cloud spend is en de basis van hoe je dit onder controle krijgt. Lees snel verder! 

Wat is cloud spend?

Het werken in de cloud is niet meer weg te denken. Of dit nou in het dagelijks leven is, of op de werkvloer. Elke dag bewaren we foto’s, belangrijke notities en andere documenten in de cloud. Google Drive of iCloud worden vaak gebruikt voor persoonlijke documenten. Amazon Web Service en Microsoft Azure gebruiken we juist op kantoor. Het gebruik hiervan is niet gratis. Vooral bedrijven die veel documenten online opslaan, kunnen de kosten flink oplopen. Deze kosten noemen we cloud spend. Een goed inzicht in je spend cloud is van groot belang. Dit zorgt ervoor dat je hier niet te veel aan uitgeeft. 

Het belang van cloud spend beheer

Het zorgvuldig beheren van je cloud-uitgaven is dus erg belangrijk. De kosten die je maakt kunnen snel oplopen als je hier niet goed op let. Je maakt snel te hoge kosten, omdat je meer capaciteit vraagt dan daadwerkelijk nodig is. Op deze manier gaat je budget uit naar kostenpost en haal je deze weg bij een andere. Zo is er minder geld en zijn er minder middelen beschikbaar voor andere belangrijke bedrijfsactiviteiten. Wie de cloud spend goed beheert, kan deze uitgaven goed afstemmen op de behoeften. Daarnaast ga je zo onnodige uitgaven goed tegen. 

Strategieën voor het minimaliseren van kosten

Voor het minimaliseren van je cloud spend zijn er een aantal belangrijke strategieën die je kunt implementeren. Begin met het regelmatig beoordelen en optimaliseren van de programma’s die je gebruikt. Hierbij draait het om te kijken of deze zijn werk goed doet en of je ongebruikte opslag kunt minimaliseren. Ga daarnaast na of je het gebruik van de cloud kunt aanpassen op basis van wat je echt nodig hebt. Zo werk je efficiënter en bespaar je geld. Gebruik je bepaalde diensten vaker dan anderen? Overweeg hier een langdurig contract af te sluiten en andere wellicht te stoppen. Door je team goed in te lichten over de cloud spend, werken jullie samen aan een effectiever gebruik van cloud services! 

Dit zijn simpele, maar effectieve tips om je cloud spend te verlagen. Natuurlijk kun je hier nog diepgaander op ingaan. Hoe meer je bezig bent met het beheren van de cloud spend, hoe meer je leert over het minimaliseren van de kosten. Dus, overweeg een webinar, beheer de kosten en ga efficiënt om met je cloud programma’s!

Previous articleVerhoog de veiligheid van jouw bedrijfspand met deze drie tips
Next articleHet vermogen van Pieter Omtzigt in 2024. Benieuwd?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here