Zakelijk CV maken: 5 onmisbare tips

zakelijk cv maken

Nu we al een paar jaar te maken hebben met een heus personeelstekort in Nederland is dit misschien wel hét moment voor jou om een switch in je carrière te maken. Het tekort aan personeel is namelijk niet eenvoudig op te lossen, terwijl de banen spreekwoordelijk voor het oprapen liggen.

Desalniettemin is het nog steeds een must om over een goed zakelijk cv te beschikken, ook wanneer je ruim de keuze hebt in potentiële loopbanen. Het maken van een cv is niet moeilijk zolang je weet wat je moet doen en waar je op moet letten. In dit artikel geven we je 5 onmisbare tips die je goed kunt gebruiken.

1. Weet het verschil tussen zakelijk cv en gewoon cv

Voordat je begint met een zakelijk cv opstellen, is het goed om je bewust te zijn van het feit dat zo’n cv met een zakelijk karakter er net anders uitziet dan een standaard cv. Het doel van een dergelijk cv is hetzelfde: je gebruikt het cv bij een sollicitatie en/of om anderen te laten zien wie je bent en wat je kunt en kent.

Een zakelijk cv wordt echter over het algemeen gebruikt voor zakelijke en formele functies waarbij sommige onderdelen zoals creatieve workshops en cursussen niet belangrijk zijn. Waar je bij een gewoon cv nog los kunt gaan met een mooi design in diverse kleuren ligt de focus bij een zakelijk cv op een professionele uitstraling.

2. Gebruik een template voor een zakelijk cv 

Nu vraag je je misschien af hoe je een zakelijk cv moet opbouwen wanneer je sommige elementen wel kiest en anderen achterwege laat. Heel simpel: door via Google op zoek te gaan naar een template voor een zakelijk cv. Dat is een voorbeeld van het design van een dergelijke cv. Op basis daarvan kun je zelf aan de slag gaan.

Ben je niet heel handig met het ontwerpen of samenstellen van gegevens in een mooie vorm? Geen zorgen: op sommige websites kun je het template gratis of betaald downloaden. Daarbij is het ook nog mogelijk om een professionele designer in te huren die voor jou een zakelijk cv kan maken.

3.Zorg voor de juiste inhoud voor zakelijk cv

Daarbij moet je weten wat er zoal op een zakelijk cv hoort te staan. De inhoud bij zo’n cv is altijd het meest belangrijk. Zo moeten je persoonlijke gegevens er altijd op staan inclusief een portretfoto van jezelf. Verder is een klein kader met een persoonlijk profiel van belang en moet je je werkervaring, opleidingen en vaardigheden delen die van belang zijn voor de vacature.

Omdat een zakelijk cv vooral professioneel moet zijn, is het niet altijd nodig om allerlei cursussen te vermelden. Maar: is er een cursus of vaardigheid die juist erg goed past bij de vacature waarop je reageert dan moet je die uiteraard wel vermelden. Denk aan mogelijk passend vrijwilligerswerk, maar ook aan enkele hobby’s. Een toekomstige werkgever wil wel een beetje weten wie je bent.

4. Benoem resultaten van eerder werk

Wat daarbij eveneens interessant is voor een bedrijf is om te vermelden welke resultaten en prestaties je zoal behaald hebt. Mensen die je cv onder ogen krijgen, zijn immers vooral nieuwsgierig naar wat je kan, welke resultaten je al behaald hebt en hoe goed je bent in je werk. Je kunt dit droog vermelden in tekstuele inhoud, maar daar wordt een mogelijke werkgever niet mee overgehaald.

Wat beter is om te doen, is om resultaten en prestaties weer te geven in tabellen met cijfers en percentages. Wat heb je eerder gedaan om een bepaald doel te bereiken bij een bedrijf? Toon dat aan met cijfers van bijvoorbeeld een groei van de omzet, een aantal klanten of een aantal websitebezoekers. Daarmee geef je duidelijk aan hoe goed je bent in je werk.

5. Zorg voor balans tussen tekst en witruimte

Heb je alle nodige informatie toegevoegd aan je zakelijke cv? Top! Kijk de tekst nog even goed na en controleer of je het geheel extra kracht geeft door gebruik te maken van actieve werkwoorden. Daarmee geef je bepaalde vaardigheden en kennis net wat meer kracht waardoor ze sneller opvallen bij degene die je cv bekijkt. Dat is wel zo handig, want daar wil je op geselecteerd worden.

Tot slot moet je de lay-out nog even goed controleren en aanpassen waar nodig, nu alle tekst erin staat. Let er goed op dat er genoeg balans is tussen de hoeveelheid tekst en de witruimte. Je cv moet niet volstaan met tekst, omdat het overzicht dan kwijt is. Ga in zo’n geval liever voor nog een kantje als je dat nodig hebt.

Previous articleHoe klantenservice je kan helpen met jouw carrière
Next articleWanneer schakel je een incassobureau in?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here